Saturday, March 1, 2014

Literacy Again!!


Class Review
Cirebon, 24 Februari 2014
Mr. Lala Bumela, M.Pd

Literacy Again!!

            Pada pagi yang mendung, awan begitu gelap pekat, jalanan yang basah akan rintikan hujan di fajar lalu tak mengurangi saya untuk pergi ke Kampus untuk belajar dimata kuliah Writing 4. Hujan menyelimuti saat melakukan proses pembelajaran, tetapi belajar pun berlangsung dengan baik.
            Dengan cuaca yang tak mendukung seperti ini, dan suasana dingin Mr.Lala memberikan sedikit nasehat kepada kami untuk selalu menjaga daya tahan tubuh. Berbicara tentang daya tahan tubuh, akan saya jelaskan apa yang dimaksud dengan Endurance. Endurance atau imunitas atau sering disebut dengan kekebalan tubuh merupakan struktur biologis dan proses yang melindungi tubuh dari penyakit dengan cara identifikasi.

            Kembali pada literasi, sedikit saya jelaskan tentang hubungan membaca dan menulis. Jika membaca adalah proses membuka jendela dunia, melihat wawasan yang ada dan menjadikannya sebagai khazanah pribadi, maka menulis adalah proses menyajikan kembali khazanah tersebut kepada masyarakat luas. Jadi bisa digabungkan membaca dan menulis adalah sebuah khazanah dengan khazanah yang sudah dimiliki sebelumnya.
            Membahas tentang hubungan pembaca dan menulis yang sudah digambarkan pada pertemuan sebelumnya. Bahwa dari ketiga tersbut seorang penulis memproduksi tulisannya dengan berbagai modofikasi agar tulisannya dapat diterima dengan baik oleh pembaca.
            Orang-orang yang bisa merekayasa adalah orang yang tinggi literasinya dan lebih mendalami karateristiknya.


 Literasi Bahasa
Definisi:
  • Kemampuan minimum untuk membaca dan menulis dalam sesuatu bahasa
  • Pertubuhan Pendidikan , Sains & Kebudayaan Bangsa- Bangsa Bersatu (UNESCO) → kemampuan membaca dan menulis suatu pernyataan yang pendek dan mudah dalam kehidupan harian
 Konsep literasi merangkumi:
  • Mengenali huruf,
  • Menulis semula huruf secara mekanis,
  • Pemahaman bacaan
  • Penulisan yang berkesan serta penggunaan daya pemikiran sepenuhnya dalam bacaan
  • Literasi bahasa menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca, menulis dan berfikir
  • Kemahiran berfikir mendampingi keempat- empat kemahiran bahasa tersebut.
  • Hasil kajian Halliday (1975) & Vygotsky (1978) telah menjadi asas bagi konsep yang menegaskan bahawa kanak- kanak belajar secara bersosialisasi dengan rakan sebaya dan orang dewasa serta pembelajaran bahasa berlaku secara holistik menerusi proses sosialisasi tersebut.
  • Kegiatan mendengar, bertutur, membaca, menulis dan berfikir  dalam sesuatu bahasa adalah merupakan satu proses membina makna (Brozo, 1999)
  • Makna dibina menerusi interaksi antara seseorang individu dengan teks serta konteks persekitaran yang dialaminya.
Kesimpulan:
  • Membaca, menulis, bertutur, mendengar dan berfikir berkembang selaras dengan perkembangan literasi
  • Penguasaan literasi bahasa akan melengkapkan kewujudan individu sebagai seorang anggota masyarakat yang mempunyai nilai tinggi

2. Hubungan Konsep Literasi dengan Pemerolehan Bahasa
Literasi Bahasa
  • Berkaitan tentang fungsi otak dalam memahami bahasa
  • Salah satu komponen penting dalam kemahiran membaca
  • Diartikan sebagai kepahaman berdasarkan apa yang dipahami daripada perkataan dan ide penulis atau pengarang.
Pemerolehan Bahasa
  • Pembedahan kepada pemakaian bahasa dan secara berterusan
  • Pendapat sarjana yang mengkaji bahasa:
       Secara semulajadi, kanak-kanak yang terdedah kepada bahasa dengan sendirinya mempunyai keupayaan untuk memperolehi bahasa
       Bahasa dikuasai oleh kanak-kanak secara meniru  pertuturan ibu bapanya
Hubungan:
  • Literasi merupakan prasyarat kepada pemerolehan bahasa
  • Pemerolehan bahasa dan  literasi berlaku serentak
  • Pemahaman dalam pembacaan (Literasi) akan membentuk bahasa dan perkataan baru dalam diri penutur.
  • Proses literasi dan pemerolehan bahasa adalah berterusan
  • Pemahaman yang berbeda melalui proses literasi akan melahirkan pemerolehan bahasa yang berbeda.
  • Proses literasi dan pemerolehan bahasa adalah berterusan
  • Pemahaman yang berbeza melalui proses literasi akan melahirkan pemerolehan bahasa yang berbeda.
Kesimpulan:
Proses literasi dan pemerolehan bahasa adalah saling berkait. Dengan adanya proses literasi, maka wujudlah pemerolehan bahasa, begitulah sebaliknya.
3. Teori Pemerolehan Bahasa. 
·         Ada berbagai teknik, kaedah, pendekatan, dan strategi untuk memperoleh bahasa atau mengajarkan bahasa.  
·         Hal ini berlaku karena wujudnya berbagai teori pemerolehan bahasa 
Coba anda perhatikan situasi di bawah.
Guru C  mengajarkan bahasa Indonesia murid tahun 1. Beliau mengajar muridnya tentang peraturan membina dan menulis kata tanya. Guru C menyuruh murid-murid membina dan menulis kata tanya yang dapat memberikan maklum tentang kawan baik. Beliau memuji murid-murid yang dapat membina kata tanya yang betul. Semasa pengajarannya juga beliau menjalankan aktiviti lakondan perbincangan sesama murid.
Lihat hubungan situasi di atas dengan teori pemerolehan bahasa berikut:
a) Teori Behavioris (Skinner) 
  • Teori ini mementingkan persekitaran murid untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran
  • Hal ini termasuk perlakuan guru, kawan-kawan mereka sendiri serta suasana dalam bilik darjah
  • Teori ini berasaskan teori pelaziman klasik, yaitu kanak-kanak mempelajari bahasa menerusi hukuman dan ganjaran
  • Contohnya guru C menyebut nama serta memberi pujian kepada murid yang memberi jawaban yang betul.
  • Sesuatu ujaran terbentuk karena adanya rangsangan dan gerak balas dalam bentuk bahasa dan bukan bahasa misalnya penggunaan kata bagus, anggukan dan sebagainya.
  • Proses ulangan pula memainkan peranan yang penting dalam pengajaran bahasa.
b) Teori Mentalis (Chomsky) 
  • Teori ini mengutamakan proses berfikir berbanding dengan pelakuan kanak-kanak
  • Kanak-kanak dikatakan berupaya membuat rumusan, sebab itulah guru C mengajar murid-muridnya tentang peraturan pembinaan kata.
  • Perkembangan bahasa kanak-kanak pula adalah mengikut tahap umur mereka
  • Mereka menguasai kebolehan memahami terlebih dahulu sebelum kebolehan bertutur
  • Murid guru C dapat membina ayat selepas merumuskan apa yang disampaikan oleh guru C.
  • Dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa, tulisan dan bacaan diutamakan kemahiran menulis lebih penting daripada kemahiran lisan
  • Penyampaian makna juga lebih diutamakan daripada struktur bahasa
  • Tatabahasa diajarkan secara formal melalui kaedah deduktif.
c) Teori Interaksionalis (Halliday)
  • Teori ini mementingkan aktiviti komunikasi
  • Seseorang menghasilkan bahasa apabila dia memerlukannya
  • Sebagai contoh guru C melakukan aktiviti lakonan agar muridnya berinteraksi
  • antara satu sama lain dengan menggunakan bahasa.
  • Perkembangan bahasa melibatkan proses kognitif dan proses interaksi bahasa melalui interaksi.
  • Hasil interaksi yang dilakukan akan mempengaruhi kanak-kanak untuk mempelajari sistem bahasa. 
d) Teori Fungsionalis
  • Bahasa mempunyai fungsi - untuk menyatakan perasaan dan mendeskripsi sesuatu objek.
  • Sebab itu guru C meminta murid-murid membuat ayat  tanya yang bertujuan mendapatkan maklumat.
  • Bahasa yang digunakan untuk mendeskripsi sesuatu objek haruslah terdiri daripada kata yang baik.
  • Variasi-variasi bahasa dapat mempertingkatkan tahap kemahiran berbahasa pelajar-pelajar.
  • Bahasa adalah alat untuk berhubung. Jadi murid-murid harus dapat menentukan fungsi-fungsi komunikatif pada bentuk-bentuk bahasa yang mereka kuasai.
1.      Read of high repetition
2.      Respon
·         Responding
·         Reperenting
·         Re-write

Michael Barber
·         Kohesi, gerakan halus/aliran antara kalimat dan paragraf
·         Kejelasan, makna dari apa yang anda inginkan untuk berkomunikasi yang sangat jelas.
·         Urutan logis, mengacu pada urutan logis dari informasi dalam penulisan akademik, penulis cenderung bergerak dari umum ke khusus.
·         Konsistensi, mengacu pada keseragaman gaya penulisan.
·         Unity, secara sederhana untuk mengacu pada informasi yang tidak secara langsung berhubungan dengan topik yang dibahas dalm paragraf.
·         Keringkasan adalah ekonomi dalam penggunaan kata-kata. Tulisan yang bagus dengan cepat sampai ketitik dan menghilangkan kata yang tidak perlu  pengulangan. Pengecualian dari informasi yang tidak perlu mempromosikan persatuan dan kesatuan.
·         Kelengkapan, sementara informasi yang berulang-ulang atau tidak perlu harus dihilangkan, penulis berhak untuk memberikan informasi penting mengenai topik tertentu. Misalnya dalam definisi cacar air, pembaca akan mengharapkan untuk mengetahui bahwa itu adalah penyakit anak-anak yang ditandai dengan racun.
·         Ragam, variety membantu pembaca dengan menambahkan beberapa “bumbu” untuk teks.
·         Formulitas, menulis akademik bersifat formal. Ini berarti bahwa kosakata csnggih dan struktur tatabahasa yang digunakan.



Kesimpulan:

  • Membaca, menulis, bertutur, mendengar dan berfikir berkembang selaras dengan perkembangan literasi.
  • Penguasaan literasi bahasa akan melengkapkan kewujudan individu sebagai seorang anggota masyarakat yang mempunyai nilai tinggi.
·         membaca dan menulis adalah sebuah khazanah dengan khazanah yang sudah dimiliki sebelumnya.

Comments
0 Comments

0 Comments:

Post a Comment